Forholdene for den lille kristne kolonien på islamiststyrte Gaza blir stadig verre. Mange flykter og andre unge kristne velger å konvertere til islam for å få en lettere hverdag og mulighet for utdannelse. De få menighetene i Gaza beskylder Hamas for å ha kidnappet og tvangskonvertert enkelte av de kristne. I dag er det ikke mer enn snaue 1500 kristne igjen i Gaza. De prøver å overleve sammen med de 1,5 millioner muslimene – hovedsakelig sunnimuslimer. De kristne tilhører hovedsakelig den greskortodokse retningen og det finnes også noen få katolikker og en liten evangelisk baptistmeinighet.
Etter at Israel trakk seg helt ut av Gaza-stripen i 2005, ble forholdene dramatisk forverret. De kristne menighetene i Gaza City, som er noen av verdens eldste menigheter, utgjorde da til sammen ca. 4000 troende.
Kristen kidnappet og drept
Trakasseringen av de kristne tok for alvor fatt to år senere. Sommeren 2007 ble en kristne skole og et nonnekloster drevet av Mother Theresas Missionaries of Charity, som driver hjelpearbeid blant Gazas fattigste, plyndret og satt fyr på. I oktober 2007 ble den kristne palestineren Rami Ayyad (29), som drev Gazas eneste kristne bokhandel, kidnappet og drept. Han var i ferd med å stenge sin lille butikk, da maskerte menn dro han inn i en bil. Etter timer med tortur, ble han skutt. Liket ble partert og dumpet på gaten i Zeitor-bydelen i Gaza by.
Hjemme satt hans gravide kone, Pauline Ayyad, sammen med to mindreårige barn. I februar 2008 født hun det farløse barnet som hun valgte å kalte Sama – som betyr ”himmelen” på arabisk. Andre kristne fikk drapstrusler i etterkant av drapet, og valgte å flykte til Jordan og Betlehem-området på Vestbredden.
De kristne anklaget myndighetene for å gjøre lite for å få tak i drapsmennene. Hamas hadde da, som de har i dag, full kontroll over Gaza, men viste liten interesse for saken. Noen måneder etter drapet, ble også flere bygninger knyttet til kristne menigheter brent ned eller ødelagt. I februar 2008 ble blant annet lokalene til YMCA delvis sprengt.
Sharialover også for kristne
I dag er det stadig og økende trakassering av de få gjenværende kristne. Sharialover er innført og kvinnene – også de kristne – er utsatt for strikte krav. Også kristne må følge de strenge sharialovene. Verst går det utover kvinnene som må følge de strenge kleskodene som ikke har noen med deres religion å gjøre. Alle aktiviteter som kan forbindes med vestlige ideer, er strengt forbudt. Butikker hvor det ble solgt musikk, ble angrepet og siden stengt, og folk som har familiesammenkomster hvor det blir spilt musikk og sunget, kan bli banket opp hvis det oppdages. Også frisørsalonger er blitt angrepet Sedelighetspolitiet passer på at lovene følges. Sedelighetspolitiet stopper rutinemessig unge mennesker av ulikt kjønn som går sammen ute. Deres ekteskapelige status blir sjekket. All alkoholdige drikker er strengt forbudt, og på stranden i Gaza by blir det påtalt hvis ulike kjønn bader sammen. Det vakte internasjonal oppsikt sommeren 2010 da FNs sommerleir for barn ble angrepet og ødelagt av militante islamister– fordi gutter og jenter badet sammen.
På det nye femstjerners hotellet i Gaza, ArcMed Hotel, får ikke de kvinnelige gjestene nyte Gazas største svømmebasseng. Det er forbeholdt mennene.
Hamas kontrollerer alt
Alle medier i Gaza er kontrollert av Hamas, og ingen internasjonale Midt-Østen-korrespondenter slipper inn hvis han eller hun ikke tidligere har vist sympati for regimet. Norske Midt-Østen-korrespondenter har aldri hatt noen problem med adgang til Gaza.
Nå rettes det anklager om tvangskonvertering. I juni 2009 ble professor Sana al-Sayegh, en lærer på Det palestinske universitetet i Gaza, kidnappet og tvunget til å konvertere til islam. I sommer anklaget de kristne myndighetene for å se gjennom fingrene med at medlemmer av deres menigheter blir kidnappet og tvunget til å konvertere til islam.
Israelske Ynet News siterte i sommer Gazas ortodokse kirke på en uttalelse om at Gazas islamistbevegelse prøver å overbevise kristne menn og kvinner om å konvertere til islam. Gazas kristne menigheter har nå henvendt seg til Røde Kors og andre ikke-statlige organisasjoner i håp om få i stad en bedre beskyttelse av de få kristne som er igjen pi Gaza.
Hanna Massad er en tidligere pastor for den lille babtist menigheten i Gaza. Han måtte flykte like etter at drapet på Rami Ayyad i samme menighet. I dag bor han i Amman i Jordan hvor det også finnes flere andre kristne flyktninger fra Gaza. Han tar fortsatt sjansen på å dra inn til Gaza og støttes av norske Troens Bevis. Han forteller til deres nettsted at de kristne i Gaza lengter etter besøk og oppmuntring utenfra.
– De er isolert fra resten av verden, hersket over av Hamas og undertrykket av ekstremister og salafister – som er de mest radikale. Hver dag slåss de mot mismot og håpløshet, sier Hanna Massad.
Rømmer fra Betkehem
Også på Vestbredden er situasjon for de kristne palestinerne blitt forverret. Betlehem var tidligere en kristen by og det er fortsatt betydelige kristne forsamlinger i byer som Ramallah og Nablus. For snaue 20 år siden var det drøye 50.000 kristne på Vestbredden. I dag er antallet trolig kommet ned i rundt 40.000. De kristne palestinerne har tradisjonelt vært svært aktive med produksjon og salg av suvenirer til turistene. De kristne her er, i likhet medde kristne i Gaza, greskortodoks. Den stadig økende radikaliseringen av Betlehems muslimer har gjort forholden mellom de kristne og muslimene anstrengt. Kristne jenter blir stadig tilsnakket for ikke å være tildekket nok.
De kristne palestinerne har tradisjonelt støttet Fatah som er den viktige deltager i PLO. De som rømmer fra Vestbredden, drar til Israel eller til USA. Her bor det nå over 150.000 kristne i Israel.
Tekst: Essensielt